Iedereen heeft tegenwoordig wel een spijkerbroek, oftewel jeans in de kast liggen. Per jaar worden er 15 miljoen spijkerbroeken verkocht in Nederland. Er komen dan ook steeds meer modellen en pasvormen bij.

De ouderwetse spijkerbroek is bijvoorbeeld de Normal Fit of Regular Fit, maar tegenwoordig is het iets strakker zittend model zoals bijvoorbeeld de Slim Fit of zelfs de Skinny populairder. Zo is er altijd wel een model dat jij prettig vindt zitten en leuk vindt staan. Toch was dat helemaal niet het uitgangspunt van de spijkerbroek.

Hoe het allemaal begon

De geschiedenis van de spijkerbroek start bij Levi Strauss, de man achter het bekende spijkerbroekenmerk Levi’s. In 1847 emigreerde hij van Duitsland naar New York om als koopman aan de slag te gaan. Zes jaar later verhuisde hij naar San Francisco, waar hij zijn eerste ‘dry good’ winkel opende. Aan de Amerikaanse westkunt waren toendertijd veel goudzoekers. Levi Strauss zag in hen een goudmijn en begon met het maken van broeken van canvasdoek. De vraag naar deze broeken bleek echter niet hoog te zijn. Daarom besloot Strauss broeken te maken van denim, een ijzersterk katoen dat tot dusver nog nooit in broeken was verwerkt. De broek was erg sterk en werd om die reden geliefd bij mijnwerkers. Het grote succes bleef echter nog uit, met name omdat de zakken van de broeken een zwakke plek waren. In 1872 kreeg Strauss een brief van Jacob Davis, een kleermaker die het idee had om de zakken van de spijkerbroek te verstevigen met klinknageltjes; kleine spijkertjes. Davis wilde een patent aanvragen op de spijkertjes, maar kon de kosten voor het patent niet opbrengen. Om die reden vroeg hij Strauss om hulp. Samen konden ze de patentkosten betalen en gingen ze broeken maken van de denimstof van Strauss, die vervolgens verstevigd werden met de klinknageltjes van Davis. In 1873 was de eerste echte waist overall een feit.

De eerste spijkerbroeken

De eerste spijkerbroeken waren vooral populair bij mijnwerkers, cowboys, boeren en spoorwegarbeiders. Op de achterzakken van de broeken werd met oranje garen een ‘v’ geplaatst. Deze ‘v’ moest de vleugels van een arend voorstellen en stond symbool voor vrijheid. Een paar jaar later, in 1886, verscheen voor het eerst een etiket op de broeken: twee paarden die proberen de pijpen van een spijkerbroek uit elkaar te trekken. Men wilde hiermee laten zien hoe sterk de spijkerbroek was. De paarden maken tot op de dag van vandaag deel uit van het logo van Levi’s. Rond 1890 kregen de broeken het nummer 501. De populaire ‘vijf zakken broek’ (twee achter, twee aan de zijkant en een centenzakje in de rechterzijzak) wordt hier nog altijd naar vernoemd. In 1891 was het patent op de broeken verlopen, waarna het voor fabrikanten dus mogelijk werd om de broeken na te gaan maken. Al snel werd de spijkerbroek het meest geïmiteerde kledingstuk ter wereld.

Van werkbroek naar alledaagse broek

Waar de spijkerbroek in het begin vooral gekocht werd door harde werkers, vond er in de jaren twintig en dertig een verschuiving van werkbroek naar alledaagse broek plaats. Dit kwam voornamelijk door de filmindustrie, waarin cowboys in spijkerbroeken op het beeldscherm verschenen. Met name de jongere bioscoopbezoekers wilde er net zo stoer uitzien als de cowboys. In Europa kwam de spijkerbroekentrend pas wat later, na de Tweede Wereldoorlog, op gang. Tijdens de oorlog waren er namelijk tienduizenden Amerikaanse soldaten in Europa en zij droegen allemaal de sterke spijkerbroeken. Toen de oorlog was afgelopen en de soldaten naar huis gingen, lieten zij de spijkerbroeken achter. De Europeanen zagen Amerika als het grote voorbeeld (zij hadden hen immers bevrijd) en wilden, net als de Amerikanen, ook spijkerbroeken dragen.

De spijkerbroek in Nederland

In Nederland werd de spijkerbroek in de jaren 50 geïntroduceerd. Het waren toen met name mannen die de spijkerbroeken kochten. Toch waren er ook speciale modellen voor vrouwen, met een rits aan de zijkant. De spijkerbroek drong pas echt door in de jaren 60. Met name de hippies droegen de spijkerbroeken als een vorm van protest. Zij versierden de broeken met geborduurde bloemetjes, kralen en andere decoraties. Ook droegen zij vaak lange lokken; een trend die ervoor zorgde dat het Nederlandse leger als hippieleger bestempeld werd. Inmiddels bestaat Levi’s meer dan 150 jaar en is het merk nog steeds één van de populairste spijkerbroekmerken ter wereld.